Als we binnen Europa bleven hadden we altijd de neiging om naar het zuiden te reizen. Misschien deels omdat we graag mooi weer hebben op vakantie, maar uiteindelijk hebben we moeten concluderen dat dit eigenlijk nooit een garantie is. Op onze reis naar het westen van Amerika (dit was nog een kinderloze reis) waren we voorzien op snikheet weer in Death Valley (ah ja want dat is normaal ook zo), maar niets was minder waar 🙂 Toen wij er waren was het amper 20° en had ik zelfs nog een extra pulletje nodig om me te verwarmen en in San Francisco hadden we dan weer wel snikheet weer. Dit om maar even aan te tonen dat het allemaal zeer onvoorspelbaar is en dat je gewoon moet doen waar je zin in hebt. En wij hadden al lang zin om Scandinavië te ontdekken. We hebben vooral zitten twijfelen tussen Zweden en Denemarken, maar uiteindelijk sprak de reisformule “Tem de draak: welkom bij de Vikingen”, die we vonden via Pharosreizen, ons heel erg aan.

Augustus 2018
Denemarken – Rondreis Møn, Kopenhagen, Funen & Zuid-Jutland
2 volwassenen & 2 kinderen (3 jaar & 5 jaar)
14 dagen

Deze keer reisden we met onze eigen auto. Denemarken is goed te doen met de wagen vanuit België. Zowel voor de heen- als terugreis boekten we een tussenstop, spijtig genoeg bleek dit achteraf niet helemaal een goede keuze geweest te zijn (later meer hierover :-)). Voor de heenreis boekten we een tussenstop in Hamburg. Hamburg is zo’n 5h30 rijden van ons thuis, dus hoefden we niet te lang in de auto te zitten. We boekten voor onze tussenstop het hotel “NewLivingHome Residenzhotel“. Een heel degelijk, mooi appartement met een aparte slaapkamer en een zetelbed voor de meisjes in de living. Blijkt wel dat het niet ‘echt’ een hotel is, maar voornamelijk een soort van home voor oudere mensen, waar de beschikbare kamers verhuurd worden. Er zijn dan ook bepaalde “regels” waar je je moet aan houden bij het dineren zoals bv. geen korte broek, geen slippers, … Wat lastig! Ik had enkel mijn slippers mee naar binnengenomen, omdat we niet al onze bagage wilden uitpakken. En ik was ook niet echt zeker waar ik mijn schoenen had gestoken. Uiteindelijk had ik mijn paar sandalen gevonden, maar mijn korte broek gingen ze toch moeten tolereren 🙂 Al die onzekerheid was eigenlijk een maat voor niets. De andere toeristen die er verbleven hadden volgens mij de “regeltjes” niet gelezen dus vielen we bij het ontbijt zeker niet uit de boot.

Na aankomst en check-in zijn we snel iets gaan eten langs de kant van de weg aan het hotel. Niets fancy, maar Rowin wou absoluut een hamburger eten wanneer we in Hamburg waren 🙂 Tijdens het eten zagen we dat we op 10 minuten wandelen van de dierentuin van Hamburg logeerden. Het was al redelijk laat in de namiddag, dus het leek ons wat zonde om voor 2h nog een ticketje te kopen voor de dierentuin, maar de dierentuin heeft ook een groot aquarium, waar een apart ticket voor gekocht kan worden. Dit leek dan weer wel interessant was om die paar uurtjes mee te vullen. Een bezoek aan het aquarium bleek al snel een super goed idee. De meisjes hadden het nodig om na zo’n lange rit zich even te kunnen uitleven. Het was een super start voor onze vakantie! Heel mooi aquarium/terrarium met krokodillen, slangen, hagedissen, tropische vissen, haaien, … Om rustig door het aquarium te gaan heb je ongeveer anderhalf uur nodig. Dat was perfect, want na het vroege opstaan en de lange rit waren we toch snel moe, veel langer moest het niet duren.

Het was een gokje, maar toch lieten we de auto op een openbare parkeerplaats staan naast het hotel. Het hotel had wel een ondergrondse parking waar we tegen betaling konden staan, maar met onze dakkoffer was onze auto iets te hoog. We waren dan ook zeer blij om onze auto ongedeerd terug te vinden ’s ochtends! 😀

Op naar onze eerste echte bestemming: Klintholm Havn. Ongeveer zo’n 4h rijden was het nog (bootreis van 1h inbegrepen). In Putgarten namen we de oversteek naar Denemarken. Pharos had voor ons een VIP ticket besteld, wat ervoor zorgde dat we als eerste aan boord mochten met onze wagen. Het was voor ons alle vier de eerste keer om een boottocht te doen met onze auto. Eens je bent geparkeerd moet je uitstappen uit je wagen. Op de boot is er vanalles te doen: je kan er eten, winkelen, iets drinken, spelen in de speelhoek, …. een uur bleek al snel veel te kort te zijn, we moesten nog een spurtje trekken om op tijd aan onze wagen te zijn, want first in is ook first out en je wilt niet degene zijn die iedereen aan het tegenhouden is :-). Wanneer we uit de boot reden waren we super blij, eindelijk nog eens een land waar we nog niet geweest waren 🙂

De rit naar onze eerste bestemming verliep nog heel vlot. Het is zalig om in Denemarken rond te rijden. Heel relax en heel mooie uitzichten en vooral niet zo vol gebouwd als in België. Het was wel een stuk frisser dan we de laatste weken gewoon waren. We hadden een serieuze hittegolf en het was dan ook zeer warm toen we vertrokken. In Klintholm Havn was het zo’n 22° bij aankomst en het was serieus aan het waaien. Maar eigenlijk deed het echt deugd na die drukkende hitte thuis. Ook ons huisje in vakantiepark Danland Møn was echt een meevaller. We hadden een huisje op het gelijkvloers met 2 slaapkamers, een living, een badkamer en een klein keukentje. Ons terras gaf uit op de haven. De meisjes hadden al snel de speeltuin gevonden recht tegenover ons huisje. Na het inchecken en alles uit te pakken zijn we Klintholm Havn even gaan verkennen. Het is een klein havendorpje met een winkeltje, een ijssalon, wat restaurantjes en een heel mooi strand. Op de dag van aankomst was het wat te koud om te zwemmen in zee, maar we zaten wel even op het strand om te genieten van het uitzicht. De eerste avond zijn we gaan eten in een buffet restaurant (restaurant Klintholm), niets spannends, maar wel lekker. Na afrekening moesten we even tellen, want we waren de Deense kroon ten opzichte van de Euro nog niet zo gewoon, leek ineens wel heel veel 😀

Ook deze keer namen we de gewoonte om ’s avonds te bespreken wat we de dag nadien zouden doen. We waren het al snel eens dat onze eerste trip in Denemarken naar Møns Klint ging. We waren al vroeg uit de veren en na een lekker ontbijt (wat een lekkere broodjes hebben ze hier!!) trokken we richting Møns Klint, wat zo’n 10 minuten rijden was. Handige tip: kom redelijk vroeg, want als je na 11h komt vind je niet zo gemakkelijk parking. Net voor het Geocenter van Møns Klint is er een leuke speeltuin. Handig, zo konden de kinderen even spelen terwijl wij bekeken wat we allemaal gingen doen. We besloten om eerst een wandeling te maken door het bos langs de rand van de krijtrotsen om dan een paar km verder de trap naar het strand te nemen om zo langs het strand naar de trap aan het geocenter terug naar boven te klimmen. De wandeling was in totaal zo’n 2,5 km, wat goed te doen was voor de kindjes. Het was een prachtige wandeling met super mooie uitzichten van bovenaf op de krijtrotsen. Gelukkig hadden we voor de kindjes watersandalen voorzien, want die kwamen goed van pas op het kiezelstrand. Zelf heb ik er mijn espadrilles op kapot gelopen, misschien waren die schoenen toch niet de allerbeste keuze :-). Op het kiezelstrand was het best moeilijk wandelen en begonnen de kindjes ook al wat moe te worden, maar uiteindelijk is het toch allemaal heel goed verlopen. Op het einde moesten we wel nog de 497 trappen naar boven, maar dit ging verbazingwekkend vlot! Zowel Juliette als Oona hebben zo goed als alle trappen zelf gestapt naar boven. Heel fier waren we op hen dat ze na die wandeling ook nog eens flink klommen op de trappen. De meeste bezoekers nemen aan het Geocenter de trappen naar beneden en dan daar ook weer terug naar boven in plaats van de tour te doen. Jammer, want je krijgt het mooiste zicht van bovenaf, dus de wandeling is echt een aanrader.

Toen we terug aan de Geocenter waren hadden we veel honger 🙂 We hadden onze picknick meegenomen: enkele broodjes en wat charcuterie in onze frigobox. Denemarken is geen goedkoop land, dus probeerden we onze uitgaven wat te drukken door niet elke dag op restaurant te gaan. Aan het geocenter heb je heel wat picknick banken staan. Gelukkig vonden we nog een plekje in de schaduw, want het begon al aardig warm te worden. Wat ons ook opviel was dat je in Denemarken veel met de kaart kon betalen. Hoe geweldig is dat?! In België heb je voor vele zaken nog cash geld nodig, zeer lastig, want wij hebben niet echt meer de gewoonte om cash geld te hebben en vaak komen we dan in situaties dat we iets niet kunnen omdat we geen cash geld mee hebben. Maar in Denemarken kan je zonder probleem ijsjes kopen zonder dat je cash mee hebt (in België ondenkbaar!). Top! Na onze picknick genoten we dan ook van een ijsje :-).

In het Geocenter zelf heb je een natuurhistorisch museum waar we ook een bezoekje aan brachten. Voor mij was het niet echt een must, ik genoot meer van de wandeling die we hadden gedaan aan de klif zelf. Maar het is toch de moeite om er eens binnen te gaan. Je kunt er zien hoe de kliffen ontstaan zijn en ook wat meer uitleg bij de fossielen die je kan vinden op het strand. Voor de kinderen zijn er veel interactieve manieren om dit te ontdekken zoals bv. zandbak waar je fossieltjes kan opgraven. Je kon er ook met een VR bril een vlucht maken als arend langs en op de krijtrotsen. Vooral Juliette kon er geen genoeg van krijgen.

Rond 16h kwamen we terug aan ons huisje waar we al onze spulletjes bij elkaar raapten om naar het strand te trekken (op 5min wandelen van ons huisje). Deze keer hadden we wel onze tent mee en in tegenstelling tot onze eerste ervaringen aan de Belgische kust kwam het deze keer wel van pas. De zee zelf was heel rustig, bijna geen golven en je kan er eindeloos in blijven wandelen zonder dat het heel diep werd. Juliette en Oona hadden eerst wat schrik om in het water te gaan, maar Juliette was er al veel geruster in toen ze zag dat ze in “het midden” van de zee nog altijd kon staan 🙂 Mooie afsluiter van onze eerste volle dag.

De volgende dag stond een dag Kopenhagen op de planning. Dit was al lang op voorhand beslist dat we zeker een dag naar Kopenhagen gingen. We hadden gelezen dat Kopenhagen perfect te doen was met de fiets, dus beslisten we ook om fietsen te huren (een bakfiets en een gewone fiets). We hebben niets op voorhand geboekt, dus we waren wel niet zeker dat we nog een bakfiets zouden kunnen vastkrijgen, maar gelukkig hadden ze er voor ons nog eentje op stock bij Copenhagen Bike Rental. Let op! Dit moest wel cash betaald worden, dit is zowat de enige keer dat we Deense Kronen in onze handen hadden. Het was dan ook niet voor herhaling vatbaar, want om geld af te halen kostte het ons al snel 5 euro voor de Deense bank en nog eens 5 euro voor onze bank extra… Maar blij waren we wel met onze fietsen! We hadden een strakke planning met to do’s op verschillende locaties verspreid over de hele stad. Voor Rowin bezochten we natuurlijk de nodige adresjes om Mikkeller bier te kopen. En ook een bezoekje aan Warpigs Brewpub mocht niet ontbreken, al was dit voor de kindjes niet echt een topper. Het vlees en ook de sides waren redelijk spicy en onze kindjes zijn op dat gebied nog niet genoeg gewoon. Voor de papa was het anders wel fantastisch: lekker vlees, fantastisch bier en leuke muziek erbij 🙂

Als eerste bezienswaardigheid startten we bij de wissel van de wacht op het kasteel Amalienborg. Wat een massa volk! De kinderen zaten op onze schouders en konden zo alles volgen, maar zelf zagen we niets. Na de wissel van de wacht moesten we toch even fietsen voor we aan Warpigs kwamen. Onderweg reden we voorbij Tivoli park, waar we wegens gebrek aan tijd niet konden naartoe gaan (Hopelijk voor binnenkort :-)) Na Warpigs besloten we om verder door te rijden naar de grote Legowinkel om wat souveniers voor de kinderen te kopen. Daarna ging het richting Christiania. Heel vreemd om er in rond te wandelen, vooral in bepaalde stukken voelde het raar om met de kindjes door te gaan. Gelukkig beseften ze niet wat het groene spul was en rook het voor hen er vooral naar barbecue 🙂 Na Christiania besloten we om verder door te rijden naar de kleine zeemeermin. Ook al kan je overal lezen dat het niet de moeite is, wilden we er toch even langs. Het was dan ook een leuke fietstocht ernaartoe. Maar we moeten helaas vaststellen dat het effectief niets voorstelt. Ik zei tegen de kindjes: kijk daar de kleine zeemeermin en ze antwoordden beide in koor “Waar?”. Ik denk dat dit al genoeg zegt :-). Op het einde nog even langs de beershop en terug naar de fietsenverhuurservice. Oh ja, nog even vermelden dat we onze wagen niet ver van de fietsenverhuurservice konden parkeren (aan de rand van Kopenhagen).  Moe maar voldaan keerden we terug naar Møn wat nog zo’n 1h45 rijden was. In de auto zeiden we ook onmiddellijk tegen elkaar dat we graag nog is terug naar Kopenhagen willen. Zeer aangename stad om in te vertoeven! Als je gaat voor 1 dag zorg dan dat je een fiets hebt en dat je wat je graag wilt zien op voorhand bepaald hebt, zo haal je het maximum uit je dag :-).

Wat ging alles weer zo vlug, al heel snel was onze laatste volle dag op Møn aangebroken. We bezochten nog Elemunde church waar je eeuwenoude fresco’s kon bezichtigen. Daarna reden we door naar Thorsvang een soort van bokrijkachtig museum waar je kunt kijken hoe het leven was in het Denemarken van een aantal jaren terug. We merkten dat het vooral oudere mensen aantrok, maar zelf hebben we er ook wel van genoten, al mochten de kindjes er wel niet heel veel aanraken. Buiten stonden er een paar oude kermisattracties die ook nog werken, maar omdat ze het te druk hadden aan de balie gingen ze de attracties niet openen voor die dag. Heel jammer, want vooral de kindjes keken hier naar uit… Dan maar spelen op de speeltuigen die geen besturing nodig hadden. Na onze picknick aan Thorsvang gingen we verder naar Møn Is in Stege, een boerderij waar je een ijsje kunt eten en waar de kinderen koetjes en kalfjes konden zien en konden spelen op het erf. Volgens sommigen op tripadvisor het beste ijs van Denemarken 🙂 en het was inderdaad ook super lekker. Het was weer een warme dag (de laatste hele warme dag van onze reis), dus sloten we onze dag ook deze keer af aan het strand.

Op naar de volgende bestemming! Deze keer was het eiland Funen aan de beurt waar we gingen overnachten in Danland Faaborg.  Om op het eiland Funen te geraken moesten we een hele lange brug over (Grote Beltburg tussen Seeland en Funen). Het is een hangbrug van 17km oever tot oever. Geweldig om te doen. De totale reisduur van Møn naar Faaborg is 2,5h. Na de brug deden we een kleine tussenstop om daarna door te rijden naar de eindbestemming. Ons huisje in Danland Faaborg was iets kleiner dan het huisje op Møn. We hadden 1 slaapkamer met 2 enkele bedden, een badkamer, living met slaapzetel, kleine keuken en een terras dat uitkeek op de speeltuin. Omdat Rowin en ik graag samen slapen hadden we gekozen om samen in de slaapzetel te liggen. Goh, wisten we toen veel :-). Toen alles uitgepakt was begon het te regenen. Hier konden we natuurlijk niet aan ontsnappen :-).  Maar gelukkig bleek het van korte duur te zijn. Danland Faaborg heeft ook een buiten- en binnenzwembad. Omdat de zon even terugkwam waren we even een kijkje gaan nemen in het buitenzwembad, maar dit bleek toch veel te koud te zijn, dus toch maar binnen zwemmen :-). Om ons om te kleden aan het zwembad was er een split tussen mannen en vrouwen, geen familiekhokjes zoals we gewoon zijn in België. We dachten dat dit eigen was aan deze Danland, maar blijkt dat dit toch de gewoonte is in Denemarken (zoals we later nog gemerkt hebben). In Danland Faaborg is er ook een restaurant, dit was handig want op zo’n doorreisdag hadden we niet veel zin om nog te koken. Ondertussen was het zonnetje terug van de partij, dus konden we gezellig op het terras eten met uitzicht op de zee.

De eerste volledige dag in Faaborg brachten we een bezoek aan Egeskov Castle. Het weer zag er niet zo veelbelovend uit, maar uiteindelijk werd het na een sombere ochtend met hier en daar een bui toch nog een mooie dag. Egeskov Castle ligt op 35 min van Danland Faaborg. Op het domein van Egeskov Castle kan je gemakkelijk een hele dag rondlopen. Juliette wou eerst niet naar het kasteel komen, ze wou liever zwemmen, maar toen ze de grote speeltuin zag op het domein was ze toch ineens van gedacht veranderd :-). Ook het kasteel zelf kon je bezoeken, heel leuk om te zien hoe de fantasie van de kindjes in werking trad van zodra we het kasteel binnenkwamen. Het domein zelf is heel mooi, jammer genoeg hebben we niet de hele tuin kunnen bezichtigen. Er waren ook veel picknick banken verspreid over het hele domein, nu we vervente picknickers zijn, vonden we dit top natuurlijk :-). Er is ook een doolhof dat de moeite waard is, zo spannend was het dat Oona er in mijn armen in slaap gevallen was :-). Er was ook nog een grote collectie oude motoren te bezichtigen, niet echt mijn ding, maar wel leuk gedaan voor liefhebbers. De crypte van Dracula hebben we enkel na veel aarzelen durven binnengaan 🙂

We hadden al geweldige eerste dagen achter de rug en het smaakte vooral naar meer :-). Omdat ik veel te vertellen heb over deze reis splits ik de blog op in 2 delen. In deel 2 ga ik nog verder door op ons verblijf in Faaborg en vertel ik ook over ons verblijf in Zuid-Jutland.

Tot later!

3 gedachtes over “Denemarken – Rondreis Møn, Kopenhagen, Funen & Zuid-Jutland – Augustus 2018 (Deel 1)

1. Pingback: Denemarken – Rondreis Møn, Kopenhagen, Funen & Zuid-Jutland – Augustus 2018 (Deel 2) – Reizen met de Meisjes

2. Pingback: Zweden & Denemarken – Rondreis Mörarp, Ydre, Hagfors, Lofsdalen & Silkeborg – Augustus 2019 (Deel 1) – Reizen met de Meisjes