De keuze voor onze grote reis van 2019 lag al heel snel vast. Na de rondreis in Denemarken was het eigenlijk al snel beslist dat we terug richting het Noorden gingen. We zijn heel erg verliefd geworden op Denemarken, dus was het heel snel duidelijk dat we ook nog een stukje Denemarken gingen meenemen in de reis. We hebben even moeten zoeken naar de juiste formule voor ons, maar uiteindelijk vonden we via Nordic de ideale route voor een rondreis. Met een kleine aanpassing op het einde (met de boot naar Frederikshavn ipv Kiel) zodat we er zelf nog een paar nachtjes Denemarken konden aanbreien. Voor ons een reis waar we heel lang naar uitgekeken hadden. Die maand juli is voor ons tergend traag voorbij gekropen :-).

Op 3 augustus was het zover! We moesten om 20h in Travemünde (Duitsland) zijn om op de boot naar Malmö in te schepen. We besloten om heel vroeg in de ochtend te vertrekken zodat we ruim op tijd in de regio waren. Iets na de middag kwamen we aan in Lübeck. Lübeck is een super mooi middeleeuws stadje, en een van de kernsteden van de Hanze.

We vonden al heel snel een grote parking aan de rand van de stad. Na zo’n lange autorit was het een verademing om wat te kunnen rondlopen. We liepen, na een verplichte pitstop, richting een van de twee stadspoorten die de stad rijk is. Fascinerend om te zien dat het gebouw al zo lang heel mooi intact is gebleven. Lübeck is naast zijn middeleeuws karakter ook gekend voor zijn marsepein, niet echt mijn lievelingssnoep, maar Rowin is er zot van. We konden dus niet verder zonder wat marsepein te kopen. Na wat rondgeslenterd te hebben was het tijd voor een terrasje. Heerlijk zo langs de kant van het kanaal. Hallo vakantiegevoel! Toch konden we niet al te lang blijven. Om 20h moesten we al in Travemünde zijn en omdat we graag wat marge namen moesten we toch op tijd kunnen vertrekken. Rond half 6 zochten we dus iets om te eten. In LaBaracca konden we lekker en snel eten. Heel gek, je kreeg een tablet en daarop moest je je bestelling doen, de ober kwam alleen om alles te brengen, maar dus niet om je bestelling op te nemen. Het was ook aan ons om te bepalen wanneer alles kwam. Heel handig als je beperkt bent in tijd. Toch even een slappe lach bij het zien van Rowin zijn iniemini lasagne, hoewel het te verwachten viel, was het toch wel een erg kleine uitvoering. Kortom: Lübeck was een ideale stop na onze lange rit en het was nog maar 20-tal minuutjes rijden naar Travemünde voor onze boot.

Voor de overtocht van Travemünde naar Malmö kozen we voor Finnlines. Het was heel spannend voor ons allemaal om zo’n grote overtocht te maken op zee. Niemand van ons had dit ooit al gedaan, we wisten dus niet goed wat te verwachten. We waren wel heel blij dat we de overtocht ’s nachts maakten zodat we weinig hoefden te merken van de toch wel lange tocht van 9,5 uur. Toen we onze kajuit zagen waren we super blij, dit hadden we niet verwacht. We hadden een vrij grote kamer met 2 enkel bedden en 1 stapelbed. Wat een luxe :-)!

Na een relatief comfortabele nacht kwamen we aan in Malmö. We moesten al heel vroeg opstaan zodat we konden ontbijten voor we de boot moesten verlaten om 7h30. We namen ontbijt op de boot, maar daar kregen we al heel snel spijt van. De gortdroge broodjes waren het lekkerste van het hele buffet, zegt genoeg waarschijnlijk. De prijs was daarentegen wel heel hoog! Wachten tot in Malmö en daar lekker ontbijten, is de boodschap dus.

Het was nog zo’n 20 minuutjes rijden tot aan het centrum. We parkeerden onze wagen op parking in de straat Västra Kanalgatan. Met onze dakkoffer is het niet altijd gemakkelijk om een goede parking te vinden, maar deze was ideaal. Het is toch altijd met een klein hartje dat we onze wagen achterlaten in een stad. Na de auto inbraak in Bremen (zie rondreis Denemarken deel 2) is het toch belangrijk om zeker te zijn dat het een veilige plaats is om te parkeren. Zeker ben je nooit natuurlijk, maar toch :-). Na een korte wandeling waren we in het centrum en hebben we ons op een terrasje gezet voor een koffie, het was nog vrij vroeg in de ochtend en we hadden alle tijd 🙂 Ons huisje mochten we pas binnen in de late namiddag, dus we hadden bijna hele dag om Malmö te verkennen.

In de voormiddag bezochten we Malmöhus kasteel, het oudste overlevende scandinavische renaissance kasteel. Binnenin zijn er heel wat verschillende expo’s te ontdekken. In het eerste deel kwamen we terecht in een onderwaterwereld. Daarna kwamen we in een soort van interactief gedeelte van het kasteel. De meisjes hebben er op een muur geklommen, er stonden ook wat turntoestellen en allerlei andere dingen om fysiek uitgedaagd te worden. Op het einde stond er een soort van concentratie competitie waarbij je moest proberen om je brein te doen relaxen. Van zodra je relax bent komt het balletje naar je toe en als je er in slaagt om het balletje helemaal bij jou te krijgen ben je gewonnen. Het was schattig om te zien wanneer Oona en Juliette het tegen elkaar opnamen. Het laatste deel dat we bezochten was het kasteel zelf en hoe het er heeft uitgezien in de renaissance tijd.

Na een goed gevulde ochtend gingen we iets eten. Rowin zei dat in Malmö vooral falafel het ding was om te eten. Rowin vond op google al snel de beste falafel die er in Malmö te vinden was. Ik moet toegeven dat ik zelf wat lastig was want het was aan de hele andere kant van waar we kwamen en we hadden allemaal honger… Niet de leukste wandeling ooit. En als we toekwamen was ik nog meer teleurgesteld, want de beste falafel in Malmö kon je eten in een gewone kebabzaak, dus niet op een pittoresk terrasje waar ik zo op had gehoopt. We hebben uit honger dus niet verder gezocht en falafel gegeten, maar eerlijk gezegd denk ik dat we in België lekkerder kunnen eten. Wat we toen nog niet wisten was dat, hoewel Zweden een ongelooflijk mooi land is, er op culinair gebied nog wat verbetering mogelijk is 🙂

Na het eten hadden we nog even tijd om met een pedalobootje over het kanaal te peddelen. Zalig, want het was ook heerlijk weer. Na de pedalo was het tijd om naar onze auto te gaan, want we gingen naar onze eerste slaapplaats in Zweden. Morärp was nog zo’n 45 minuten rijden vanuit Malmö. Perfect, want we waren alle 4 heel moe.

Onze eerste bestemming was vakantiehuis Stugan, Hjortsby Torp. Een geweldig huisje met alle nodige voorzieningen. Op gelijkvloers was een een kamer met 2 enkel bedden en dan was er boven nog een kamer met 3 enkel bedden. De keuken was voorzien van alle nodige materiaal. Buiten hadden we een gezellig terras en naast ons huisje was er een speeltuin waar de kindjes super blij mee waren. Wanneer de kindjes lagen te ronken namen we weer de gewoonte aan om te bespreken wat we de volgende dag gingen doen.

Terug de boot op, want we gingen naar het eiland Ven. Het eiland is te bereiken met een ferry die je kan nemen vanuit Landskrona. Op het eiland zelf kan je fietsen huren, er is maar 1 fietsenverhuur bedrijf bovenaan de berg en iedereen die van de ferry stapt gaat rechtstreeks naar de fietsen. Gemakkelijk te vinden dus :-). Even aanschuiven voor de fietsen, maar meer dan de moeite waard. We huurden een fiets met bak achteraan waar Oona in kon zitten en we namen een fiets met een kinderfiets achteraan waar Juliette mee kon fietsen. We hadden geen helm bij voor de kindjes, maar ook dat was geen probleem, er staan 2 grote bakken met helmen in verschillende maten die je gratis mag gebruiken. Na de boottocht en wachten in de rij voor de fietsen was het al middag. De eerste stop op onze fietstocht was dan ook meteen ons middageten. We stopten bij Pumpans Café&restaurang, zeer populair blijkbaar. Als je zeker wilt zijn van een plaatsje is het eigenlijk beter om er op voorhand te boeken. Wij hadden geluk en vonden het laatste tafeltje dat vrij was. Je moet er wel je tijd nemen, want ze doen hier alles op het gemak. Niet erg voor ons, want het is vakantie natuurlijk :-). Het was dan ook het wachten waard, want de pizza’s die ze er serveren zijn echt heel lekker.

In de namiddag gingen we verder op verkenning met onze fietsen. Het was best warm, dus we zochten verkoeling op het strand. Jammer genoeg hadden we onze zwemkledij niet mee… Geen probleem voor de kindjes die zonder badpak zich volledig lieten gaan in de zee :-). Maar laat dit toch een tip zijn moest je van plan zijn om naar Ven te gaan ;-). Het duurde dan ook even voor de kleedjes droog waren. Na deze pitstop fietsten we nog even door op het eiland. Het is echt een heel mooi eiland om rond te toeren. Net voor we terug de ferry namen naar het vasteland genoten we nog van een lekker ijsje. Een mooie afsluiter van een perfecte dag.

De volgende dag stond een bezoek aan Lund op het programma. Lund is vooral bekend om zijn universiteit. Wij bezochten Kulturen, een groot open-lucht museum à la bokrijk, met verschillende expo’s en activiteiten voor kinderen. In de voormiddag bezochten we een expo over sprookjes waar de kindjes het sprookje van Hans&Grietje konden naspelen en waar ze konden spelen in verschillende huisjes. Het was heel moeilijk om ze hier weg te krijgen :-). Na de picknick was er de mogelijkheid om hen in de tuin van het museum te laten schilderen op een echte schildersezel. Ook dit was een topper voor hen.

Na het schilderen gingen we het “bokrijk” gedeelte van Kulturen bezoeken. De huisjes waren schattig en het wekte enorm veel fantasie op bij de kinderen. Super leuk om te zien. Er was wel een huisje dat erg hard is bijgebleven en dat is het huisje waar alle kinderspeelgoed van die tijd verzameld stond. Niet alleen speelgoed, maar ook de kleedjes van die tijd. Nu hadden ze alles dat ze nodig hadden om hun fantasie helemaal op hol te laten slaan :-).

Na ons bezoek aan Kulturen gingen we nog even de stad zelf verkennen. Het stadje Lund ziet er heel gezellig uit. We deden er een terrasje en bezochten ook nog de kathedraal. Ik had gelezen dat er een crypte was en ik wou deze toch is gezien hebben. Niets speciaals maar toch wel is leuk om aan de kindjes te laten zien. Onderweg naar ons huisje stopten we nog aan Lomma beach. Het was niet super warm, maar Rowin en de meisjes hebben toch even een plons genomen in de frisse zee.

Aan onze slaapplaats was een groot golfterrein. In Zweden is een golfterrein gewoon openbaar en dus, anders dan in België, kan je gewoon een wandeling maken op het terrein. Dus op de ochtend van onze laatste volle dag in Mörarp maakten we een wandeling. Onze kindjes zijn vroege vogels, dus om 7h ’s ochtends stonden we al op het golfterrein te wandelen. Zalig eigenlijk zo in de ochtend. Op onze weg kwamen we veel braamstruiken tegen. Leuk weetje! In Zweden mag je, door het allemansrecht, van elke bramenstruik eten ook al staat deze op privé terrein. Dus plukken maar 🙂

Na ons ontbijt gingen we naar Helsingborg, een havenstad op ongeveer 20 min rijden van Mörarp. Op visithelsingborg.com vonden we een leuke wandeling die we konden volgen met als aankomstpunt de kärnan een middeleeuwse toren. De wandeling duurt ongeveer een uurtje in totaal en bracht ons langs de verschillende must see’s van de stad. In het midden van de wandeling kwamen we een park tegen met een speeltuin zodat we de meisjes even konden laten spelen voor we verder gingen met onze wandeling. Eens aan de toren was het tijd voor pic-nic.

Na het eten gingen we de Kärnan bezoeken. Je kan de toren beklimmen met een spiraaltrap. Op elke verdieping staat er wat uitleg over de toren en hoe het er vroeger aan toe ging. Ook vind je weer altijd iets waar de kindjes zich mee kunnen bezighouden zoals verkleedkledij of op de troon zitten, … Oona kreeg al heel snel last van hoogtevrees, ook al kon ze niet echt naar buiten kijken toch was het idee dat we altijd meer en meer naar boven gingen niet aangenaam voor haar. Dus ben ik met Oona terug naar beneden gegaan en is Rowin samen met Juliette helemaal tot bovenin de toren geklommen. Toen we buiten kwamen was het voor het eerst sinds we in Zweden waren aan het druppelen. Volgens eerdere weersvoorspellingen gingen we al heel wat regen gehad hebben, dus we waren heel dankbaar dat het tot dan is uitgebleven.

In de late namiddag besloten we om door te rijden naar Kullaberg. Op Kullaberg heb je prachtige uitzichten over de kliffen en kan je verschillende wandelingen doen. Bij onze aankomst leek het eerst nog ok te zijn, maar na even wandelen braken de sluizen helemaal open en was het echt heel hard aan het regenen. Even schuilen dan maar, maar de regen bleef aanhouden en het ging helemaal niet stoppen, in tegendeel zelfs, dus zijn we toch maar terug naar de auto gewandeld. Kletsnat waren we en de kindjes waren helemaal niet blij… Toen we in de auto kwamen begon het echt gigantisch hard te regenen, dus we waren heel blij dat we terug in de wagen zaten. De trip uit het reservaat was wel nog spannend met al het water en weinig zicht op de weg. Wel jammer natuurlijk dat het zo is beginnen regenen. Ik denk dat je er super mooie wandelingen kunt maken, dus zeker een bezoekje waard!

En toen was het tijd om door te reizen! Onze tijd in Zuid-Zweden zat er op. We gingen verder door naar het midden toe. Ons volgend huisje lag in Ydre, ten zuidwesten van Stockholm. De totale reis van Mörarp naar Ydre was een goede 3h rijden. Om de reis wat te breken hebben we een tussenstop gezocht en voor deze doortocht was dit het Ikea museum :-). Ideaal voor een tussenstop, maar ik zou het niet doen als uitstap. Wel lekker eten, wat toch niet overal gezegd kan worden in Zweden 😉 De meisjes konden er naar hartelust spelen, zo waren ze even zoet om de rest van de trip af te leggen.

Tegen de late namiddag kwamen we aan op ons 2de verblijfplaats. Wat een uitzicht! Een pracht van een huis kregen we ter beschikking. De eigenaars gaven ons een korte uitleg over het huisje en waar we alles konden vinden en vertrokken dan voor het weekend naar hun zoon. We hadden het hele domein voor ons alleen. Het huis was echt ook heel groot. We hadden een keuken, grote living en een badkamer beneden. Boven hadden we 2 slaapkamers en een kleine living. We zagen het helemaal zitten :-).

Voor onze eerste dag in Ydre besloten we om naar Eksjö te gaan. Eksjö is vooral gekend voor hun houten huisjes van de 16e eeuw. Zo ook een heel mooi roos exemplaar dat onmiddellijk in de smaak viel bij onze dochters 🙂 In het stadje was verder niets speciaal te zien. Er was wel nog een museum, maar niet echt interessant dachten we. Oona dacht daar anders over… Ze was heel boos dat we niet naar het museum gingen… Parenting done right volgens ons ;-). Na onze lunch gingen we dan terug naar ons huisje om alles te halen voor onze boottocht op het meer vlak aan onze slaapplaats, maar eerst nog even langs de boekenwinkel. Ik was mijn boek thuis vergeten, dus dan maar eentje kopen op reis. Ik vond er het eerste boek van de 7 zussen serie geschreven door Lucinda Riley in het Engels. En sinds die dag ben ik helemaal verkocht. Wat een leuke serie om te lezen! 🙂

De eigenaars van het huisje hebben een bootje klaarstaan aan het meer dat we konden gebruiken. We namen onze vishengels mee om te kunnen vissen. We hadden in de ochtend een visvergunning gekocht om te mogen vissen op het meer. Eens we klaarzaten in het bootje om dan echt te beginnen vissen hadden we ineens door dat we nog iets belangrijk vergeten waren. Het aas! Ok dan maar koekjes gebruiken als aas :-), maar dat pakte precies toch niet. Maar het gevoel van vissen was wel aanwezig en hoe zalig was het om op een verlaten meer een beetje te peddelen. Na onze vooraf gedoemde vispoging zijn we naar een klein strandje gevaren. Eigenlijk was het net iets te fris om te zwemmen, maar we moesten onze kans grijpen om toch is in een van de Zweedse meren gezwommen te hebben, want vanaf nu gaven ze herfsttemperaturen in Zweden. We hebben echt genoten van een namiddagje niets doen en vooral ook van de rust en de stilte 🙂 Heerlijk!

De regenvoorspellingen waren een zeer slechte raadgever voor onze plannen de volgende dag. We besloten om naar Jönköping te gaan waar we het Upptech science museum wilden bezoeken. Toen we waren aangekomen merkten we dat het museum op zaterdag gesloten was… Helemaal niet blij waren we, want we hadden nog geen plan B en wie sluit zijn museum nu op zaterdag? Onze enige optie leek het Tandsticksmuseet wat eigenlijk nog best goede reviews kreeg op Tripadvisor. En we wilden wel is te weten komen waarom er een heel museum opdragen werd aan een lucifer 🙂 Laat ons zeggen dat het een leuke uistap was met de kindjes, maar eerlijk gezegd waren we toch wat teleurgesteld. We maakten er zelf een luciferdoosje en dat was meteen ook het hoogtepunt van ons bezoek. Na het bezoek aan het museum beslisten we om een soort pannenkoekenhuis ofzo te zoeken. Na veel zoeken vonden we iets waar je ijsjes en pannenkoeken kon gaan eten, maar we moesten snel zijn, want dit sloot al om 16h. Alle winkels in de stad waren ook dicht. Heel vreemd, alles lag er erg verlaten bij, hoewel het toch geen kleine stad is. Niet echt een goede ervaring dus, misschien waren we daar op het verkeerde moment en vooral de verkeerde dag.

Ons verblijf in Ydre zat er op, onze volgende bestemming was Hagfors wat zo’n 4h rijden was. Eigenlijk waren we stiekem wel blij om verder te gaan. We hadden het gevoel dat we niet veel meer te zien hadden, we zaten ook in de middle of nowhere en om iets te doen moest je al snel heel ver rijden. Als tussenstop gingen we naar Gränna, het stadje waar de bekende rood met witte strepen snoepjes vandaan komen. Het was een leuk bezoekje en vooral weer ideaal om als tussenstop te doen.

Klik hier om meer te lezen over ons verblijf in Hagfors en Lofsdalen.

2 gedachtes over “Zweden & Denemarken – Rondreis Mörarp, Ydre, Hagfors, Lofsdalen & Silkeborg – Augustus 2019 (Deel 1)

1. Pingback: Zweden & Denemarken – Rondreis Mörarp, Ydre, Hagfors, Lofsdalen & Silkeborg – Augustus 2019 (Deel 2) – Reizen met de Meisjes

2. Pingback: Zweden & Denemarken – Rondreis Mörarp, Ydre, Hagfors, Lofsdalen & Silkeborg – Augustus 2019 (Deel 3) – Reizen met de Meisjes